W IMPROWIZACJACH MUZYCZNYCH to muzyka determinuje jej przebieg. W formie najprostszej trzeba znaleźć pomysł na zagospodarowanie utworu. W bardziej skompliwowanej budujemy w sobie emocję czy wyzwalamy zmianę. Z tej przyczyny należałoby je stosować z uwzględnieniem poziomu aktorskiego, wieku, płci czy warunków zewnętrznych podczas jej trwania (noc, dzień, sprzęty, nawet ciśnienie). 
               IMPROWIZACJE NARRACYJNE są niezwykle proste i sprawiają wiele radości wszystkim. Założenie jest proste. Z boku mamy narratora (najlepiej jak to jest prowadzący), a na scenie stoi aktor i improwizuje zgodnie z tekstem. W wersji prostej można czytać jakiś fragment prozy czy poezji. Ale wtedy zamienia się to w proste pokazywanie (Moja noga mnie boli). 
              IMPROWIZAJE PROSTE to klasyczne improwizacje aktorskie. Nie będę podejmował tu tematu IMPROWIZACJI ROZBUDOWANYCH, bo nie na potrzeby, by pracować z nimi na poziomie szkół. Jeśli będzie trochę czasu i chętnych to coś napiszę. Proste nie znaczy, że dla każdego. Polecam je po co najmniej roku pracy z grupą. W IMPROWIZACJACH PROSTYCH ważne jest, by umieć z sobą współpracować. Jeśli tego grupa nie potrafi należy wrócić do scenek. Proszę pamiętać, że każda improwizacja, jeśli się da, może trwać kilka godzin. problem w tym, że coraz to trudniej osiągnąć, gdy młodzież jest niecierpliwa.
             INDIAŃSKIE IMIONA to wg mnie najlepsza pokazywanka zarówno do szkoły jak i na zajęcia aktorskie. I tu jest ważne, by dobrać odpowiednią skalę trudności: Mały Kamień i Zdegustowany Parlamentarzysta. Warto stworzyć kilka zestawów imion. 
                  ZAKUPY mogą być pokazywanką bardziej opisową. Wyobrażamy sobie, że dziecko idzie do sklepu. Akcja dzieje się w małej górskiej wiosce. Gdy wchodzi na ostatnie pagórek, z którego jeszcze go widać z domu, zauważa, że mama coś wymachuje rękami. Pokazuje co jeszcze ma kupić. Pojęcia mogą być ogólne (jakieś zabawkowe, niemieckie autko, ale diesel, dla braciszka) lub konkretne (miętowe Tik Taki). Logiczne, że znowu zakupy dobierać do poziomu dzieci.
            ZABAWY ROZBUDOWANE to zabawa na określony temat. Celem jest umiejętność zabawy przez dłuższy okres czasu. Może to być twórcza przeróbka bajki z rolami pisanymi dla całej grupy, czy tradycyjna zabawa w sklep. Zabawę trzeba przygotować, bo spontaniczna improwizacja może spowodować taki chaos, że nie będzie miała żadnej wartości. I znów wypadałoby, by na dziesiątkę dzieci był przynajmniej jeden opiekun.
               Na opisanie zabaw można by przeznaczyć kilkadziesiąt stron. Niektóre z nich będą zapisane w zakładce Ćwiczenia teatralne/Zabawy. Niemniej tam będą wpisane zabawy dla starszych dzieci i dorosłych. Dzieci przedszkolne to trochę inny typ ucznia. Myślę, że wiele ulubionych zabaw ma każdy nauczyciel w swym repertuarze. Poszukiwania nowych zabaw są jednak obowiązkiem. osobiści stosuję w 80% zabawy wymyślone przez siebie, bo najlepiej się sprawdzają. Dlatego warto wciąż próbować, zmieniać je i zapisywać. Niekiedy jedne zabawy się nie sprawdzą w grupie, a za cztery lata (inne dzieci) mogą okazać się świetne. Opiszę tu raczej zaskoczenia spowodowane udaną zabawą i przeróbki klasycznych zabaw.  
             IMPROWIZACJE KRÓTKIE to pierwsze, które należy wprowadzić. Ich zadaniem jest myślenie poprzez rolę. Najprostsza to ZABAWA W SZKOŁĘ z podziałem na nauczyciela i ucznia. Testujemy tu wiarygodność postaci i umiejętność współpracy. Jeśli to przypomina zabawę improwizacja nie ma sensu, ale jeśli czujemy, że aktorzy myślą poprzez rolę nie przerywamy jej.
             W części MUZYKA będą głównie pomysły na pracę z płytą CV. Przeciętnie czas jej trwania wynosi ok 50 minut. Dobra grupa teatralna powinna wytrzymać całą płytę. Choć ja na ogół dzielę to na dwie części. Warto brać dobre płyty i próbować z nich zrobić jakiś scenariusz.
             Podajemy trzy słowa do wyboru. Na przykład marchewka, pietruszka, chrzan. Mówimy to na głos. Pokazujący musi sam zdecydować, które słowo wybrać. Ćwiczenie dobre dla każdego poziomu wiekowego: (+,-,=) - dla małych dzieci, (słonecznie, upalnie, żar z nieba) - dla dojrzałych aktorów.